Pakse, Pakse loop

15 december 2015 - Pakse, Laos

Zalig vanaf nu hebben we ons eigen vervoer, maar tinne heeft nog nooit met een schakel motor gereden.
Dus ff een spoed cursus schakelen. In Pakse is er toch niets te zien dus is niet erg om 2 dagen te oefenen met tinne.
We slapen in een doodlopende straat dus dat is helemaal ideaal.
Van zodra het wat beter ging zijn we een toer gaan maken in de stad, goed bezig Tinne!!!
omdat het zo goed gaat zijn we de derde dag vertrokken om de pakse loop te gaan doen.
Pakse loop is een grote toer door de bergen en kleine dorpjes die vanuit pakse vertrekt en terug aankomt in pakse.
Super mooie route met veel watervallen, af en toe een off road weg en kleine dorpjes met kleine hutjes.
de eerste dag hebben we geslapen bij mr Vieng, een koffie boer die een homestay heeft. heel gezellig maar 's nachts koelt het hier enorm af
en in die houten hutjes is dat best fris en dan bedoelen we ook echt fris. een graad of 8 celcius.
Die meeste van die kleine dorpen hebben niet eens stromend water dus ook geen warme douche...
Eigenlijk zelfs geen douche hier spoelen ze de toilet door met een grote emmer water daar licht een klein emmertje in en dan scheppen ze dat water zo in toilet.
De douche hier is dat kleine emmertje over je hoofd gooien :)
Van daaruit ging de trip verder naar tad lo weer een ander klein dorpje bij 3 watervallen onderweg prachtige landschappen gezien.
Daar een guesthouse gezocht met een echte toilet en douche :)
Daarna gaan wandelen en wat gegeten bij de watervallen.
Heel erg tof dorpje! De volgende dag gaat de trip door naar sekong weer een prachtige weg.
Sekong is een echte spook stad en zijn we dus ook gewoon doorgereden naar de volgende watervallen.
Hier gaan we ook overnachten in een tent dat is de enige accomodatie dat ze hier hebben maar ook wel eens leuk...
De volgende dag waren we van plan om tot aan de volgende watervallen te rijden en daar weer te slapen maar toen sloeg het noodlot toe
Tinne is gevallen met de motor gelukkig helemaal niet hard dus ze heeft er niets aan over gehouden buiten wat schrammen en blauwe plekken.
Gelukkig dat ze in de buurt van de watervallen is gevallen dus zijn we naar daar gereden en hebben we daar even wat gegeten en gedronken.
Jammer genoeg waren ze daar niet echt vriendelijk dus zijn we na ons eten ook weer direct vertrokken en de route verder gezet naar het volgende.
We zijn dan nog bij 1 waterval gestopt die 4 uur rijden was van de andere, wel weer een hele mooie waterval!!!
Omdat het onderweg begon te regenen hadden we allebei niet echt veel zin meer om naar andere watervallen te gaan dus terug naar Pakse.
Vandaag gaan we maar een klein stukje rijden dus hebben we bijna heel de dag nog in Pakse doorgebracht.
Jeroen is er naar de kapper geweest en we hebben de olie van de motoren laten vervangen.
In de namiddag zijn we dan doorgereden naar Champasak.
Een dorp naast de Mekong rivier waar echt NIETS te beleven valt.
Daar kwamen we dus ook pas achter toen we daar waren :)
Morgen gaat de trip verder naar de 4000 eilanden.