Uluru - stuck with the 4x4

1 mei 2016 - Uluru, Australië

Van Alice Springs rijden we door naar yulara.
Dit is het ''dorp'' waar uluru/Ayers Rock naast ligt.
We hebben onderweg nog een slaap stop gehouden want we waren pas om 2 uur vertrokken uit Alice Springs.
Uluru is ongeveer 450 km rijden van Alice Springs. De volgende ochtend zijn we doorgereden tot we op onze app wiki camps een camping zagen die adembenemend mooi moest zijn. We zijn daar dan heen gereden omdat we hier wilden lunchen.
Een parking langs de weg met een 4x4 track erachter.
We zijn op de 4x4 track gegaan en idd het was prachtig. We hebben hier zicht op de Olga's en uluru. Maar toen we op iets te los zand kwamen geraakte vast. :) we hebben 2 uur lang alles geprobeerd, uitgeschupt eerst met de handen. Daarna kwamen we erachter dat we een schup bij hadden. Dus daar ook nog mee geprobeerd. Banden wat platter gezet. Takken en gras onder de banden gestopt, dekens en handdoeken maar niks hielp. Dan maar hulp gaan zoeken, we waren al 3km off road aant het rijden dus moesten we dat te voet terug doen. We hebben heel veel geluk gehad met het weer, het druppelde.
Eenmaal aangekomen op straat wilde er geen 1 auto stoppen... Maar toen kwam er een bus aan en die heeft ons meegenomen naar yulara.

In yulara mochten we naar Apollo bellen, die zeiden dat ze iemand konden sturen maar dat dat voor onze rekening was. Die hulp zou vanuit Alice Springs moeten komen dus dan hadden we minstens 5 uur moeten wachten. In yulara zit ook een mechanieker die wilden ons helpen voor 220 aud dus hebben we dat maar gedaan.

We moesten een half uurtje wachten dan kwam hij ons ophalen. Hij kwam ons halen in een jeep zonder lier of gereedschap, dus vroegen we of hij een touw ofzo bij had. Dat is allemaal niet nodig, ik rij jullie auto daar wel uit zei hij :)

Toen we bij de auto kwamen zei hij dat we alles goed hadden gedaan behalve 1 dingetje. Op de voorwielen zit een lock en die stond niet op. Maar daar hadden we ook geen uitleg over gekregen bij Apollo. Dus wisten we niet dat dat er zat.

Hij zette de lock op en reed er heel rustig uit alsof hij op een gewone weg zou rijden. :) best frustrerend.

Hij heeft ons daarna nog veel tips gegeven voor off road tracks en hij is er ook nog 15 gebleven zodat we konden oefenen in het los zand. Hij kon ook corrigeren waar nodig dus nu weten we ongeveer wel wat te doen. :)

We moesten 240 aud afrekening maar omdat we cash betalen was 200 aud goed :)

We hebben dus niet geluncht :)

Na onze 4x4 les zijn we gaan tanken en boodschappen gaan doen. Aan het tankstation stond een lief Australisch koppel waarvan we de inkom hebben gekregen om naar uluru en de Olga's te gaan. Das mooi dat scheelt 50 aud voor ons!

Daarna zijn we terug naar de plek gereden waar we vast gereden waren om te gaan genieten van het uitzicht en de zonsondergang :)
Hier hebben we dan ook gekampeerd.