Tanami road

26 april 2016 - Tanamiwoestijn, Australië

The Tanami track,

Deze weg loopt van Halls Creek naar Alice Springs dwars door de Tanami Desert.

De weg is 1050 km lang waarvan 950 km gravel road. De Ozzie's zeggen dat deze weg heel erg gevaarlijk, we vonden dat een beetje overdreven. Maar snappen het langs de andere kant ook wel want er lagen ongeveer 40 auto's op hun dak. Ze laten die auto's hier gewoon achter omdat het duurd is om hem hier weg te laten slepen. Ook lagen er ontelbare kapotte banden op en langs de weg.
Wij hebben er gelukkig niets meegemaakt maar de weg was dan ook in goede conditie.

De eerste dag zijn we in Wolfe Creek meteorite crater gestopt. Bekend van de waargebeurde film die hier is opgenomen. Het is de 2de grootste krater ter wereld. Iedereen zei dat er hier een hele mooie camping bij was. Er was idd een vrij leuke gratis camping bij maar ze hebben ons ook verteld wat er allemaal echt gebeurd is. Als je dat even gaat opzoeken zul je ons gelijk geven waarom we hier niet geslapen hebben. Oja even erbij vertellen, als we er zouden geslapen hebben stonden we er helemaal alleen op de camping.

We zijn dus 100 km doorgereden en daar hebben we geslapen op een heuvel langs de Tanami road. We denken dat dit toch wel een van de mooiere campings gaat zijn van onze reis. Om half 6 was de zon na een prachtige zonsondergang onder. Het was toen helemaal donker het enige wat we zien is sterren. De southern cross en natuurlijk de melkweg :)
De maan kwam anderhalf uur later op een mooie gele maan die uit de grond opsteeg en witter werd als hij hoger ging.
Een volledige stilte behalve wat krekels die ons vergezelde.
We zijn voor de maan op kwam een dik half uur op de motorkap gaan liggen en hier hebben we genoten van de prachtige sterrenhemel!

De volgende ochtend hebben we ontbeten bij zonsopgang :)
We zijn daarna vertrokken want we hebben nog 900 km te rijden.
Onderweg passeren we weer de grens van West Australië en northern territory dus is het ook ineens ander half uur later.
Het is vandaag een rij dag en we hebben onderweg ook wat wild life gezien.
We hebben wilde kamelen, wilde paarden, Grey kangoeroes en dingo's gezien. Zalig om te zien dat er hier nog echte wilde dieren zijn.

Na 700 km met ramen op op gravel road gereden te hebben komen we aan op de verharde weg. Hier is ook een tankstation waar je lekker kunt eten. We hebben dan ook een hapje gegeten en een beetje bij getankt. Daarna nog een kleine 100 km doorgeden om dan onze laatste nacht op de Tanami road in te gaan.

De volgende ochtend vertrekken we optijd naar Alice Springs nog een kleine 100 km rijden.

Hier stoppen we bij Apollo om onze 4x4 te laten maken ons dak was los gekomen en vele schroeven zijn ook los getrilt op de off road weg :)
Onze die al 2 kleine barstjes had is ook door gescheurd dus die moeten ze ook vervangen.

Wij hebben beslist om naar een big 4 camping te gaan en te gaan poetsen. Heel de jeep was rood, niet alleen van buiten maar ook van binnen. Op de camping zijn ze dan ook onze voorruit komen vervangen.

Nu zijn we klaar om de echte Red Centre in te trekken.
Op naar de wereld bekende rots
Uluru / Ayers rock.