Huay Xai - Gibbon Experience

2 december 2015 - Huay Xai, Laos

Vandaag steken we de grens over.
een bus rit van ongeveer 3 uur door mooie natuur en kleine dorpjes.
Toen we de grens over waren werden we bij het eerste bus station afgezet om daar een took took(zo noemen ze dat hier) te nemen naar Huay Xai.
Dat is een klein stadje aan de overkant van de Mekong rivier.
Hier zitten we drie dagen, we moeten wachten tot 5 december om de Gibbon Experience te doen.
We zijn de eerste dag 30 min gaan wandelen door de stad en we hadden het gezien.
Om jullie een idee te geven hoe groot de stad is, je kan het vergelijken met Zondereigen centrum :)
dus hebben we 3 dagen niets gedaan.
Vandaag is de dag van de Gibbon Experience, we moeten om 8.15u. daar zijn voor een instructie filmpje en wat uitleg.
Dan begint de trip met de 4x4, een 2 uur durende trip eerst een uur gewone weg en daarna zijn we een weggetje ingeslagen.
We moesten direct door een rivier en daarna een uurtje off road over bergen prachtig uitzicht.
Toen stond er in eens een laonees op de weg teken te doen dat we moesten stoppen.
zij waren van de weg afgereden overkop en de jeep hing tegen de kant vast. Dat was onze voedsel jeep.
Iedereen was wel even geschrokken, en we hebben allemaal geholpen om het eten uit de auto te krijgen en op de 2 jeeps te leggen.
De mensen van de jeep zijn dan bij ons en in de andere jeep ingestapt.
Na de mooie weg komen we in een heel mooi lokaal dorpje met houten hutjes en echt locale mensen hier spreken ze zelfs geen laotiaans
maar ze hebben hier hun eigen taal.
Vanaf hier moeten we te voet verder naar onze boom hut.
Een wandeling van ongeveer 2 uur door de prachtige jungle en natuurlijk ook zipline's.
Zalig als je helemaal uitgeput bent kun je aan een stale kabel gaan hangen met je harnas.
Zo zijn we met 4 zipline's en de grote wandeling tot in onze boomhut geraakt hier slapen we de komde 2 nachten met 6 personen in.
Zalig in de jungle slapen met een prachtig uitzicht.
De dag erop gaan we het meeste wandelen en zipline.
Ze brengen het ontbijt om 8 uur dus je bent zeker optijd wakker.
de tocht begint om  9 uur, eerst een super zware wandeling met maar 1 zipline. we namen een shortcut, het was alsof we door een soort ravijn naar
beneden en dan stijl de berg terug omhoog klauteren.
Het was echt een zware tocht maar dan kwamen we aan in een andere boomhut met heel erg mooi uitzicht dus vergeet je alles weer :)
Van daaruit ging het verder om naar een andere boomhut te gaan kijken nu gingen we al wat meer zipline, en weer een prachtig zicht uit de hut.
Dan naar de allerverste boomhut waar we dan ook lunch hebben gekregen, deze hut was dan ook de mooiste van allemaal.
1 heel erg hoge boom met daarond bergen en een prachtig uitzicht. Die boomhut hadden ze gemaakt in die ene hoge boom.
Na de lunch gaat de weg verder naar de "honeymoon sweet". Daarvoor moeten we over de hoogste en de langste zipline 400 meter lang en 150 meter hoog.
Zalig het is net alsof je over de jungle vliegt.
na de laatste boomhut gezien te hebben mochten we nog vrij rond zipline heerlijk gevoel.
om 5 uur moest iedereen terug in de hutten zijn want dan bregen ze het eten al omdat zipline in het donker gevaarlijk is omdat dan de gibbons rond slingeren
door de jungle.
Wij hebben het geluk gehad om er 2 te zien zitten in de boom.
De laatste dag mochten we ook nog wat rond zipline en dan gingen we terug door de jungle naar het prachtig dorpje.
vandaar kwamen ze ons terug halen met de jeep.
en zo was het Gibbon verhaal alweer afgelopen, we zijn heel erg blij dat we dat hebben gedaan ookal was het voor ons wat te duur raden we het toch aan
als je in de buurt zou zijn.
de foto's en filmpjes zullen genoeg zeggen.
De volgende dag hebben we een slow boat genomen naar Luang Prabang dat is de vroegere hoofdstad van Laos.
Weeral prachtige natuur, een boottocht van 2 dagen die een nacht stop maakt in Pakbang waar echt niets te zien is.
Maar de boottcoht maakt dat wel goed want de natuur in Laos is zo mooi!!!
Nu zijn we in Luang Prabang waar alles extreem duur is dus hier blijven we maar 2 tot 3 dagen en dan verder reizen.
we gaan morgen naar de kuangsi watervallen dat is een must als je in Luang Prabang bent.
De blog wordt weer bijgewerkt als we terug goed internet vinden dat is niet zo evident in Laos.