Luang Prabang, Vang Vieng, Vientiane

10 december 2015 - Luang Prabang, Laos

Vandaag optijd eruit, we gaan naar de kuangsi watervallen!!!
We hebben een scouter gehuurd dus zijn we vrij om te gaan waar en wanneer we willen.
Wauw wat is dat mooi!
De ene waterval na de andere en uiteindelijk kwamen we aan bij de hoogste, super mooie natuur errond en goed onderhouden.
in het begin van 'het park' zaten beren die ze verzorgde, was ook wel leuk om eens te zien.
we hebben dan ook lekker gezwommen in de waterval, zalig frisse duik :)
We zijn enorm blij dat we optijd zijn vertrokken want tegen de middag werd het er super druk maar toen hadden wij alles al gezien en konden we vertrekken.
Weer door prachtige natuur terug naar luang prabang.
Eenmaal in de stad hebben we niet veel meer gedaan een beetje rondgereden in de stad.
Vandaag gaan we liftend naar Vang Vieng,
dat is ons aardig goed gelukt 5 min gewacht en we kregen een lift aangeboden.
Enorm vriendelijke mensen, we moesten wel met 4 op de achterbank maar dat hadden we er wel voor over.
Een 5 uur durende rit door de bergen, wat een rit prachtige natuur...
De jeep had het er wel moeilijk mee naa een uur klimmen was de moter overver hit dus even stoppen en nieuw water erin.
What goes up must go down, idd we moesten ook weer naar beneden dus je kunt het al raden, de remmen werden overver hit :)
dus weer even stoppen en met water koelde hij z'n remmen af.
maar het was er heel mooi dus vonden het echt niet erg om te wachten :)
Onze lift heeft ons prima in het midden van de 'stad' afgezet.
Opzoek naar een guesthouse de eerste dat we binnen gingen was onmiddelijk in orde en bleek achteraf ook nog eens de goedkoopste te zijn.
daarna zijn we nog een beetje gaan wandelen tot we bij de rivier kwamen en een zalig barretje aan de rivier zagen.
Jep daar hebben we de rest van de dag vertoefd.
Om 5 uur kwamen er ineens 3 luchtballonnen over en ze vlogen erg laag over de rivier en daarna heel hoog boven de bergen, dat was super mooi.
Dus zijn we de volgende dag ook zo'n vlucht gaan boeken om dan de dag erna 's morgens te doen.
voor de rest hebben we heel de dag aan het water gezeten en gechilled :)
De volgende ochtend werden we om 6 uur opgehaald aan ons guesthouse en op naar de ballonnen.
we hadden het geluk dat we met de eerste van de drie ballonnen mee mochten want de was was al een beetje aant opgaan,
daarom wilden we echt graag met de eerste mee.
Dit was echt de mooiste zonsopgang die we allebij ooit hebben gezien.
Wat een belevenis zo'n luchtballon.
een echte aanrader om te doen!!!
Daarna hebben we geprobeerd om te liften naar de hoofdstad, dat was dus niet zo simpel heel erg weinig auto's reden naar daar vanuit Vang Vieng.
Tot er een lokale 'bus' stopte en die wou ons allebij meenemen voor 5euro p.p.
Voor een rit van 200 km valt dat mee vonden wij, tot we in Vientiane aankwamen.
Hij zette ons af aan de rand van de stad, dus wilden ze dat we daar een took took namen. Natuurlijk doen we dat NIET,
we hebben een bloed hekel aan took took chauffeurs!!! nog liever 3 uur wandelen...
Maar dat doen we ook  niet we hebben gewoon verder gelift. Dat ging ook weer soepel, 2 koreaanse vrouwen hebben ons meegenomen en in eens de de stad laten zien.
dus dat was handig, ze hebben ons afgezet aan het centraal busstation, vandaar moesten we de bus naar het zuid station.
daar waren we dan om 4 uur en onze nachtbus naar pakse vertrekt pas om half 9.
Dan hebben we daar maar een echt frans stokbrood gekocht en in de supermarkt een blik tonijn, sardine in tomaatsaus en makreel in tomaatsaus.
Culinair hoogstandje :)
Om 8 uur mochten we in bus, onze eerste nacht bus, ook weer een ervaring rijker!!!
Jeroen heeft goed geslapen Tinne niet, dus dit was dan wss ook ineens de laatste slaapbus.
Want we hadden gezien op fb dat er 2 motoren te koop staan in Pakse met vietnamese nummerplaten.
Perfect!!! die hebben we dan ook gekocht toen we in pakse aankwamen.