Machu Picchu

6 juni 2016 - Machu Picchu, Peru

Cusco de hoofdstad van de inca mensen. Hier wonen 500000 mensen.

We hebben hier nog een vrije dag voor we aan de trip beginnen. Een heel erg gezellige stad met smalle winkelstraten en markten.

We krijgen de 2 de avond onze uitleg over de wandeling. Wat we allemaal nodig hebben en dan worden we om half 7 smorgens verwacht aan de receptie van het hotel.

We vertrekken naar Sachsayhuaman. Dat is de eerste tempel waar we stoppen. Van hier hebben we een prachtig zicht op de stad.
Dan rijden we verder naar een klein plaatsje waar ze ons laten zien hoe ze de kleuren in de lama wol krijgen. Dat doen ze eerst wassen en dan drogen daarna koken ze het met natuurlijke producten zoals kruiden en bloemen en planten. Daarna weer drogen.
Dan rijden we verder naar een andere tempel van vroeger. Van de inca's, die hebben heel veel tempels gebouwd vroeger.

Nu rijden we naar het start punt van onze communitie trail. We hebben nog een prachtige namiddag wandeling, dat is eigenlijk al een stuk van onze wandeling naar Machu Picchu. Ze noemen dit een eerste test van de wandeling. Als je hier niet mee kunt kun je beter thuis blijven. Tinne en Markus besluiten om de komende dagen terug naar Cusco te gaan. Wijze beslissing in mijn ogen.
Er loopt ook een Thaise man mee die deze wandeling echt niet aan kan maar toch wil hij verder gaan.

De volgende ochtend beginnen we aan onze echte communitie trail, een wandeling van nog 3 dagen en 42 km.

De eerste dag vertrekken we op 3300 meter en wandelen we naar een hoogte van 4100 meter. Het is echt niet te onderschatten op deze hoogte te wandelen.

Die thaise man heeft al vanaf het begin z'n eigen paard gehuurd. Omdat hij echt niet goed is ook omwille van de hoogte.

Als we ons hoogste punt hebben bereken dalen we onmiddellijk terug naar 3950 meter om te lunchen. Na de lunch zijn we verplicht om even te gaan liggen en goed te rusten. Dat is voor de spijsvertering z'n werk te kunnen laten doen. Als je onmiddellijk terug begint te wandelen gaat alle energie naar je hart en ademhaling. Dat is niet goed.

Na de lunch wandelen we terug naar 4000 meter om richting onze camping te gaan. Die ligt op 3900 meter. Na een prachtige wandelingen door de bergen en zonder andere mensen te zien komen we 's avonds om 5 uur aan op de camping.

Hier zijn onze tenten al opgesteld door een ploeg die voor ons onze nachtrugzakken dragen. Deze ploeg heeft 10 ezels en paarden bij voor alles te dragen.

Om 6 uur krijgen we allemaal thee en om 7 uur staat onze eten klaar.
Na het eten is het bed tijd. We gaan in de bergen rond 8 uur slapen, het is dan ook al echt donker en koud. Maar iedereen is ook echt moe van de wandeling dus niemand vind het erg.

De 2de dag beginnen we de dag met thee in bed om half 6. Om 6 uur worden we verwacht aan de ontbijt tafel en om 7 uur beginnen we aan de wandeling.

Vandaag stijgen we naar 4650 meter. Dat is ook ineens het hoogste punt dat we komen met de wandeling. Ik heb vandaag ook 10 minuten op een paard gezeten omdat ik even helemaal was uitgeput. Als we op ons hoogste punt zijn hebben we een offer ritueel gedaan. Net als gisteren op het hoogste punt.

Na de offering dalen we onmiddellijk naar 4200 meter voor onze lunch en siësta :)

Onze thaise man moet hier even zelf wandelen maar dat lukte hem niet, zeekraal hebben hem zuurstof moeten geven en terug op heb paard gezet. Het gaat steeds slechter met onze man.

Als we weer rond 5 uur aankomen op onze nieuwe camping staat weer alles klaar voor ons. Onze Thaise vriend is helemaal uitgeput, en heeft enkel op een paard moeten zitten.
Je ziet dat het echt niet goed gaat met hem en ben even met hem gaan praten. Daarna ben ik naar de gidsen gegaan om te zeggen dat ik nog extra zuurstof bij me heb als ze dat nodig hebben.

Onze laatste dag wandelen is de makkelijkste dag enkel nog dalen vandaag gaan we naar 2200 meter.
Ik heb smorgens nog een gesprek gehad met onze thaise vriend en hem nog geholpen met zijn slaapzak in te pakken en gevraagd of ik nog iets kon doen voor hem. Maar het enigste wat hij wou was zo snel mogelijk naar een dokter.

Na het ontbijt mogen we vandaag onze eigen lunch maken, ze hebben broodjes voorzien dat we zelf moeten beleggen voor de lunch.

We bezoeken nog een locale familie en krijgen interessante uitleg over hun leven. Om 9 uur beginnen we aan onze laatste wandeling. Weer zoals de afgelopen 2 dagen prachtige natuur, vandaag wandelen we heel de weg naast een rivier.

Om half 11 stoppen we voor een eerste pauze, het al een stuk warmer want we zijn aan het dalen maar onze thaise vriend heeft nog steeds zijn muts en sjaal aan. Het gaat er echt niet goed mee! Na een korte pauze vertrekken we weer maar na een half uur stoppen de paarden die voorop lopen, de thai is zijn bewustzijn aan het verliezen. Ik geef mijn laatste zuurstof aan de leiders (had vanmorgen mijn andere fles ook al gegeven) en we worden een beetje verder in de schaduw gezet om te rusten en te wachten tot het beter gaat met onze thai. Na 20 min komt er een medereiziger voorbij gelopen met de thai op zijn rug. Hij moet Asap naar het ziekenhuis. 10 minuten later stoppen we weer en word hij gereanimeerd. Best eng om dat allemaal te zien. Hij wordt samen met een gids op een paard gezet en snel naar beneden gebracht.

Wij moeten nu 20 min wachten om hun wat ruimte te geven.
We wandelen daarna allemaal samen in onaangename stilte naar beneden we weten allemaal wat er gaande is.
We worden gerust gesteld door de gids en na 1 uur komen we aan op onze bestemming. Onze toer leidster en een gids zijn al onderweg naar het ziekenhuis met onze thai.

Wij moeten nu nog een uurtje op de bus zitten naar ollatatambo. Waar wel tinne en Markus terug zien in ons hotel.
Als we allemaal wat bekomen zijn op onze kamers krijgen we het slechte nieuws te horen dat onze thaise man gestorven is. Blijkbaar al voor we hem op het laatste paard hebben gezet.

Een schok voor iedereen, we hebben allemaal gedaan wat we konden maar jammer genoeg hielp niks nog voor deze man.

De volgende ochtend nemen we de trein naar aqua Caliente. Dat is het stadje waar je de bus moet nemen naar Machu Picchu.

1 van de 7 wereld wonderen, en idd het is echt wel indrukwekkend!!!
We krijgen een begeleide toer in de "verborgen" stad en daarna nog tijd voor ons eigen.

We zijn voor de lunch terug naar Aqua Caliente gegaan. Naar een restaurant dat Stephan ons had aangeraden en idd ook heerlijk gegeten.

's avonds nemen we de trein terug naar ollatatambo en daarna nog een bus naar Cusco.

Hier hebben we de volgende dag weer een rust dag. Die heeft jeroen dan ook goed benut door een massage te nemen en van het zonnetje te genieten.

Ons Peru verhaal zit er nu ook op...

We vertrekken de dag erop richting Bolivia, weer een nieuw land met nieuwe avonturen!!!