mount taranaki

31 maart 2016 - Mount Taranaki, Nieuw-Zeeland

Mount Taranaki, een vulkaan die 350 jaar geleden voor het laatst in werking was...

Deze vulkaan wil jeroen beklimmen, na wat informatie heeft hij beslist om wandelstokken te gaan kopen.
We zijn dan alle batterijen van de camera's gaan opladen.
Terug naar het informatie bureau gereden waar de wandeling/klim begint.
Hier mag je ook gratis kamperen.
Een super mooie sterrenhemel zie je hier!! Jammer genoeg kunnen we hier geen foto's van maken.
Tinne heeft dan voor de lunch gezorgt en jeroen alles in z'n rugzak ingepakt zodat alles klaar staat voor de klim.

Jeroen begint aan de klim om 5.30am omdat hij de zonsopgang wil zin aan de eerste stop dat is anderhalf uur wandelen. Wauw wat is dat mooi!!!
Na 20 min genoten te hebben van de zonsopgang gaat de echte klim beginnen.
Eerst over enkelen rotsen en een zandweg dan 500 trappen.
Van de trappen gaat de weg verder in een gravel pad wat echt niet aangenaam is, 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit. Na het gravel pad moet ik over een strook lava stenen verder omhoog. Dat was echt klimmen op sommige momenten was het met m'n armen m'n eigen omhoog trekken...
En dan kom je aan bij de krater, wat een gevoel!!!
Ik wou niet meer verder naar de summit. Ik wacht helemaal kapot en vond dit al een overwinning voor m'n eigen :)
Er lag ijs in de krater en het was er erg koud.  (-7°c)
Hier ben ik lekker op een steen in de zon gaan zitten om te lunchen en te genieten van het uitzicht. Hiervoor doe ik het!!
Ik zat 2300 boven de zeespiegel. Ik keek boven de wolken uit, net als je in een vliegtuig zit. Wat een zicht!!!

Na 3 kwartier genieten en uitrusten begint de daling. Amai!! Dat is echt steil, naar boven merk je dat niet zo maar naar beneden eens zo hard.
Soms moest ik gaan zitten omdat het te steil was.
Op het gravel pad ben ik een paar keer gevallen omdat je soms gewoon doorschoof. Het was ook zwaar bewolkt wat lager dus soms moest ik wachten tot de wolken weg waren om verder te gaan.

Ik heb in het totaal 10 en half uur erover gedaan. 6 en half uur naar boven en 3 uur en een kwartier naar beneden. 3 kwartier gezeten.

Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan.
Het was een uitdaging voor me waar ik echt geen spijt van heb dat ik het heb gedaan.

Na de wandeling heeft tinne me goed vewent met een voeten bad en chocolade mousse :) home made by tinne.

's avonds zijn we nog naar New Plymouth gereden voor een mooie zonsondergang aan de zee :)
Hier hebben we dan ook geslapen.