tongariro - taupo - wellington

26 februari 2016 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Vandaag moeten we er heel vroeg uit.

Om kwart over 5 gaat de wekker, opstaan en richting Tongariro National Park.

Om half 7 worden we daar opgehaald met de chuttle bus om naar het begin van de track te gaan. Onze camper staat nu op de aankomst.

Met een beetje vertraging beginnen we aan 1 van de top 10 dagwandelingen van de wereld.

Om half 8 begint ons avontuur.

Na 3 km wandelen over relatief rechte paden staat er een bord.

Hier waarschuwen ze iedereen die verder wil wandelen dat je een goede conditie moet hebben en dat het weer goed moet zijn anders moet je terug draaien en stoppen met de wandeling.

Maar wij denken dat we fit genoeg zijn en gaan door zo zwaar kan het toch niet zijn als 60000 tot 70000 mensen per jaar dit doen.

Nu komt er een klim aan van 2 km wat vrij pittig was voor ons.

Zoals jullie allemaal weten zijn we allebei niet echte atletische mensen :)

Maar we gaan door, we moeten dit kunnen!!!

Eenmaal boven was het uitzicht super mooi, in de verte hing een wolken pak lager als ons.

Achter ons was de vulkaan die een rol heeft gespeeld in Lord Of The Rings.

Nu is het weer even een relatief plat stuk want we lopen nu in The Red Crater naast de vulkaan die je ook kunt beklimmen maar dat is een extra wandeling van 3 uur die stijl omhoog gaat (dus niet voor ons).

Omdat we in een krater staan moeten we dus nog gaan klimmen, amai dat was een zware klim.

Er hingen op sommige stukken kettingen om jezelf omhoog te trekken dus kun je nagaan hoe stijl het soms was.

Toen we boven aankwamen om kwart over 12 hebben we geluncht. Dat moest je allemaal zelf meenemen, water en eten want onderweg is er niets...

Na de lunch with a view moesten we verder want we moeten nog 11 km doen.

Het begon weer met een klim van 15 min. Dit is het hoogste punt waar we vandaag zullen komen ik dacht rond 2800 meter boven de zee spiegel.

Van hieruit zie je emerald Lake en blue Lake. Prachtig!!!

Nu moeten we dus weer dalen dat was ook niet niks.

Het was allemaal los lava zand en stenen en vrij stijl.

We hebben onze tijd genomen en ondertussen genoten van de verbluffende uitzichten.

Beneden aangekomen bij emerald Lake gaat de track door richting blue Lake wat onze laatste klim wordt.

Deze was gelukkig niet zo pittig...

En boven bij het meer heb je een mooi zicht op het wandel pad dat we hebben gedaan.

Na blue Lake ging het richting de auto waar we heel de tijd uitzicht hadden op Lake Taupo en enkele echt natuurlijke bergen waar de stoom uitkwam.

Het is hier overal vulkaan gebied.

De track naar beneden was te lang het was 9 km.

Na 11 uur wandelen komen we uitgeput maar voldaan aan de camper aan.

Onze schoenen direct uit want onze voeten doen best pijn en zijn heel warm.

We hadden eerlijk gezegt niet verwacht dat het zo zwaar ging zijn.

ZALIG, even zitten en dan terug naar Taupo.

De volgende dag hebben we gereserveerd bij Hot Pools om te bekomen van onze klim en daarna gaan we naar een top 10 holiday park met zwembad om verder van de dag te genieten en huishoudelijke taken te doen zoals wassen en de camper eens helemaal opruimen.

We hebben enorm genoten van dat dagje rust en de dag erop zijn we doorgereden naar de hoofdstad Wellington.

Hier komen we in de late namiddag aan hebben we direct een ticket gekocht voor de ferry naar het zuider eiland.

's avonds naar een gratis camping gereden waar we onze Belgische vrienden terug zijn tegen gekomen en dan de volgende dag om 9 uur vertrekt onze boot.

Op naar nieuwe avonturen op het zuider eiland!!!

Tot snel, hopelijk met spannende verhalen :)